kroatien

Jaa, men det går väl kanske lite upp och ner det här med mitt återtåg till blogosfären, men jag tänker att det får bli när det blir helt enkelt. Inte forcera, för då blir det inte bra.

Men förra veckan var vi i Kroatien, jag och Viktor. Han gav mig en barnfri helg i födelsedagspresent förra året (i augusti, så snart är det dags för ny present, hehe) och detta var vad det resulterade i.

Hotellet vi bodde på heter Le Meridién Lav Split och ligger egentligen inte i själva Split, utan ca 8 km söderut, i Podstrana. Men på ca en kvart med taxi så är man inne i Split, för dryga 200 svenska kronor, så det är ett utmärkt ställe att bo på om man vill kombinera sol och bad med stadsturistande.

Vi var faktiskt helt vansinnigt nöjda med den här resan. Jag vet inte om det berodde på låga förväntningar, men vi var nöjda med nästan precis alltihop.

Flygtiderna var bra. Hotellet toppen. Priserna lagom. Folket trevligt. Vädret på topp. Böckerna bra. Staden vacker. Ölen god. Den inre friden fullständig.

Inne i Splits gamla del var det alldeles fantastiskt. Jag vet inte hur många gånger jag utbrast ”Det ÄR så fint här!” och hur många hundratals bilder jag tog. Och jag var verkligen inte ensam om det.

Split är ett ypperligt exempel på hur man kan ta vara på det gamla och ”förstörda” och ändå hålla det vid liv och göra något vackert. Alla dessa gamla och söndervittrade hus som ändå fortsatt fungerar fullt ut och utgör något så vackert och genuint att det nästan gör ont.

Liksom. ❤ Bilden ovan är tagen på restaurangen där vi åt lunch sista dagen. Fantastisk restaurang som jag tappat namnet på nu, men jag ska ta reda på det. Blev fullständigt kär i den.

Ja. Hit åker vi igen. That’s fo sho. Det är redan bestämt. Så blir det. Japp.

Lämna en kommentar